Jak správně psát příspěvky a články ve WordPressu tak, aby byly co nejlépe indexovatelné webovými vyhledávači (Google, Seznam…), tzv. SEO optimalizované, a tak přivedly co nejvíce nových čtenářů a uživatelů na Vaše stránky. O tom bude tento článek. Kdokoli chce psát blog, nebo web obecně, chce být vyhledán co nejvíce lidmi. Objasníme si některé bloky wordpressu při vytváření příspěvků a stránek všeobecně, a zárověň se ponoříme do základů SEO optimalizace pro vyhledávače, protože spolu tyto 2 věci blízce souvisí. Určitě nikdo nechce psát články, aby si je nikdo kvůli pár technickým chybám nemohl přečíst. Principy jsou to jednoduché a intuitivní, které si rychle osvojíte, avšak není až tak lehké na ně přijít ihned sám. Tyto principy samozřejmě platí i pro statické stránky a všechny ostatní redakční systémy.

SEO sice doslovně znamená optimalizace pro webové vyhledávače (Search Engine Optimization), avšak následně uvidíme, že optimalizace nespočívá jen v úpravě kódu pro čitelnost vyhledávacími roboty, ale aby byly stránky co nejlépe čitelné a vyhledatelné hlavně uživateli.

Vytvoření příspěvku ve WordPressu s poznámkami

Název příspěvku

Název příspěvku ve WordPressu je první a zároveň jedna z nejdůležitějších věcí, kterou musíte vyplnit. Název zde totiž představuje hned 2 věci. A to titulek „title“ a nadpis „H1“ stránky, což značí hlavní téma příspěvku. Proto je nutné se nad ním hodně zamyslet. Title vidíte nahoře v prohlížeči u každého panelu, a při vyhledávání ve vyhledávačích (Google, Seznam…) jako první řádek tučným písmem s pozicí ve výsledcích vyhledávání na určité klíčové slovo.

title v panelu prohlížeče a ve výsledku vyhledávání ve vyhledávačích

H1 je téma příspěvku. Ve WordPressu je vidět u ukázek článků na hlavní straně a v rubrikách a zároveň je to první věc co člověk vidí při otevření příspěvku.

h1 ve Worpressu - nadpis článků a nadpis ukázek příspěvků

Proto nadpis vybíráme velmi pečlivě. Nadpis „Příspěvek 2“ nikomu nic neřekne a vyhledávače nemají co takovému nadpisu přiřadit. Pokud chcete, aby byl příspěvek vyhledán např. na klíčové slovo „škodlivost her“, tak je dobré toto slovní spojení uvést v nadpisu. Vždy se zkuste vcítit do kůže vyhledavatele. Pokud byste si chtěl přečíst něco o škodlivosti her pro mladé lidi, tak napíšete např. „škodlivost her na psychiku mladých lidí“. Pak tento příspěvek pojmenujete takto nebo podobně. Pokud byste zvolili nadpis „hry jsou špatné“ a slova uvedená ve větě „škodlivost her na psychiku mladých lidí“ nikde v textu příspěvku nepoužijete, tak na toto klíčové slovo prostě nevyjedete. Tu lze vidět i ta propojenost optimalizace pro vyhledávače a uživatele, o které jsem se bavil. Pokud chcete být na určitá klíčová slova vyhledatelní, pak tato slova musíte někde v příspevku použít. Do nadpisu příspěvku pak dáte hlavní téma, o kterém se chcete bavit.

Pravidla pro psaní nadpisu:

  • promyslete si jaké hlavní téma chcete probírat a použijte relevantní nadpis k tématu
  • vžijte se do role toho, kdo chce vyhledat článek na dané hlavní téma, obsahuje nadpis dané klíčové slovo?
  • avšak použijte v nadpisu jen hlavní myšlenku, nepřeklíčujte nadpis klíčovými slovy
  • působí na Vás nadpis, že na něj uživatel bude chtít kliknou při zobrazení při vyhledání? Klikli byste na něj sami, pokud byste vyhledávali dané téma? Pokud ne, tak jej změňte.

URL adresa

Z výsledků vyhledávání lze vidět, že klíčová slova se berou i z URL adres. Tu však doporučuji název nadpisu přepsat do URL adresy a nevymýšlet jak co nejvíc klíčových slov narvat do URL a nadpisu. Ikdyž jemné změny jsou možné, tak to moc nedoporučuji. Představte si, že jste byl na stránce s nadpisem „Němí lidé“ a URL stránky bude „/osoby-co-nemuzou-mluvit“. Za týden se chcete na stránku vrátit a víte, že byl nadpis „Němí lidé“, a tak jako každý správný líný Čech píšete do lišty prohlížeče bez diakritiky „nemi lide“ a stránky se Vám v historii nezobrazí. Jestli tohle udělají lidé na Vašich stránkách, tak jste právě možná přišel o návštěvníky a potencionální stálé uživatele stránek.

Pravidla pro psaní URL adresy:

  • použijte nadpis příspěvku jako předlohu názvu pro url adresu
  • používejte malá písmena
  • nepoužívejte diakritiku
  • jako oddělovač slov používejte pomlčku/mínus „-“ (místo mezerníku)

Text příspěvku

Obsah příspěvku podléhá stejným pravidlům jako nadpis H1 a všechny ostatní prvky na stránce. Pokud například chcete psát o flash discích, tak používejte slovo „flash disk“, pokud jej nepoužijete, tak Váš příspěvek pravděpodobně nikdo na toto klíčové slovo nikdy nevyhledá. Slovo „flash disk“ má více synonym, které by mohl někdo napsat. „USB disk“, „paměťový klíč“, „flashka“ , tato slova také použijte v textu. Vyvarujte se však přílišnému, umělému nadužívání klíčových slov. Nadužívání klíčových slov Vám totiž bude více na obtíž než k užitku. Zaprvé tuto praktiku pozná vyhledávací robot a sníží Vám Vaše skóre stránek, a tak i možnost být vyhledán ve vyhledávačích na předních místech a zadruhé to poznají i čtenáři a odradí je to od dalšího používání Vašich stránek. Tu jde zase vidět propojenost optimalizace pro vyhledávače s optimalizací pro uživatele.

Představte si, že najdete příspěvek:

Prodáváme flash disky, usb disky a usb flash disky. Nejlepší flash disky a nejlevnější usb flashky, které najdete na trhu. Tyto flash disky jsou…

Takové stránky by se Vám určitě nechtěly číst a není ani v zájmu vyhledávačů takové stránky zahrnovat do svých výčtů vyhledávání.

Pravidla pro psaní obsahu v příspěvcích:

  • Vžijte se do role toho, kdo vyhledává informace o daném tématu a představte si, co asi napíše do vyhledávání. Tato slovní spojení se pak snažte do textu vložit.
  • Používejte synonyma pro Vaše klíčová slova
  • Pište přirozeně a k tématu
  • Snažte se psát bez gramatických chyb (gramatické chyby snižují v očích uživatele hodnotu stránek)

Štítky

Pokud píšete např. o automobilech a Vaše rubrika v menu se jmenuje Automobily, pak je zbytečné vytvářet štítek Automobily. Ale když v příspěvku budete psát o zážitcích ze servisu značky Škoda, tak můžete vytvořit štítek (přidat příspěvek do vytvořeného štítku) Škoda, další štítek Servis, další například Hodnocení atd. Štítky jsou podtémata, které by mohly někomu připadat zajímavé. Nemusíte ke všemu vytvářet štítky.

Rubriky

Rubriky jsou hlavní témata, které se zobrazují v Menu. Jeden příspěvek můžete přiřadit do několika rubrik.

Náhledový obrázek

Náhledový obrázek je obrázek u náhledu příspěvku na hlavní straně a v rubrikách.

Více o obrázcích se dozvíte v článku zásady používání obrázků na webových stránkách

Odkazy

Více o odkazech se dozvíte v článku zásady používání odkazů

Kategorie: Články

sarcasm

Pokud zločinci doufají, že zvítězí pravda a láska, pak já doufám, že zvítězí lež a nenávist. Nesnáším duhu, štěňátka, národní hymnu, životní prostředí a svobodu.

1 komentář

Radek · 15.5.2019 v 12:04

Pěkně napsané, taky jsem sepsal článek o vytvoření nového příspěvku https://www.wpmax.cz/vse-o-psani-prispevku-ve-wordpress/ , ale nyní ho chci ještě aktualizovat o editor Gutenberg

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.